Schooljaarverslag Willehalm Academie 2003/2004

 

Christiaan Kelder

 

Opdracht van de leraar

 

Geschiedenis schrijven van de Willehalm Academie die begonnen is op 26/11/’03 en zoals nu blijkt op 26 november 2004 (tijdelijk?) haar deuren heeft gesloten, omdat de enige leerling, onder lichte dwang van Justitie en omdat hij het een leuke school vindt, besloten heeft naar de Vrije Michäelschool in Emmen te gaan.

Dit jaarverslag moet een overzicht geven van alle activiteiten en onderdelen, met name de schoolreis naar Canada en het tenniskamp in Hilversum begin Mei. Ook de verschillende lesmaterialen moeten aan de orde komen. Behalve de lessen op de Willehalm Academie en het stage lopen op het Willehalm Instituut[1] dient er ook bericht te worden over de lessen Frans met Judith Israëls, de vrijdagmiddag lessen op Cybersoek en ook de tennisles en andere tennisactiviteiten, die deel zijn van het onderwijs. Het jaarverslag moet eindigen met een evaluatie van het aflopende schooljaar en een vooruitblik op het volgende schooljaar. Datum van opgave: 18 mei; inleveringdatum: 26 november 2004, precies één jaar na de oprichting van de Willehalm Academie.

 

Boekenlijst van het lesjaar op de Willehalm Academie:

 

  1. Herbert Witzenmann, De Deugden – Een praktische bijdrage aan de discussie over normen en waarden – Uitgeverij Willehalm Instituut, 10de herziene editie, Amsterdam 2004. Met het lezen uit en het bespreken van deze Duits-Nederlandse vertaling zijn we ’s morgens om 9 uur de schooldag begonnen. Vaak hebben we ook de Duitse en de Engelse versies erbij gelezen.
  2. Rudolf Steiner, Natuur en Mens, Uitgeverij Vrij Geestesleven, Zeist, 1978. Makkelijk begrijpbare, zeer interessante, inspirerende en leerzame voordrachten destijds in 1923/24 gehouden voor de arbeiders van het Goetheanum in Dornach, Zwitserland, over zeer belangrijke en tijdloze onderwerpen.
  3. Rudolf Steiner, Beelden van de Evolutie,  Uitgeverij Pentagon, Amsterdam, 1988. Meer coole arbeidersvoordrachten die we in een andere periode hebben gelezen.
  4. Rudolf Steiner, Gezondheid en Ziekte – Uitgeverij Vrij Geestesleven, Zeist 1977. Nog meer arbeidersvoordrachten.
  5. Dan Brown, The Da Vinci Code, Doubleday, Broadway New York, 2003. Dit leuke spannende maar ook moeilijke Engelse boek heb ik met hulp van de Nederlandse versie (zie 6.) gelezen om mijn Engels te verbeteren; de woorden die ik nog niet kende heb ik opgeschreven in mijn Engelse schrift.
  6. Dan Brown, De Da Vinci Code, Uitgeverij Luitingh–Sijthof B. V. Amsterdam, 2004.
  7. Rudolf Steiner,  De bijen en hun betekenis voor mens en aarde, Uitgeverij Vrij Geestesleven, Zeist 1982. Arbeidersvoordrachten enkel en alleen over bijen.
  8. Michael Bradley, Holy Grail across the Atlantic Hounslow Press, Willowdale, Ontario, Canada 1988. Hier heb ik voor mijn reis naar Canada en ook in Canada in gelezen met een woordenboek. Alle woorden die ik niet kende heb ik opgeschreven in mijn Engelse schrift.
  9. Rudolf Steiner, De vier jaarfeesten – Het jaarritme als ademproces van de aarde, Uitgeverij Vrij Geestesleven, Zeist 1981. Zeer interessante voordachten die we bij Pasen, het St. Jansfeest en het Michäelsfeest hebben gelezen.

 

 

I. De reden van het begin der Willehalm Academie

 

Ik zat in het schooljaar 2002-2003 op de “Vrije”, Vrije School Feniks in Meppel waar ik het erg naar mijn zin had. Helaas kreeg deze “Vrije” Vrije School geen subsidie van de overheid. Het eerste Vrije staat dan ook voor afstoting van de eisen en bemoeienissen die de overheid opdringt aan de Vrije Scholen in ruil voor subsidie. Mede/vooral door het gebrek aan geld is de Feniks ondanks zijn naam niet uit de as herrezen. Dus moest ik naar een andere school en daar er geen echte Vrije School meer bestond was ik gedwongen terug te keren naar regulier onderwijs.

Twee weken na de zomervakantie heeft mijn moeder me ingeschreven op het Montessori Lyceum in Amsterdam. Dat leek wel een beetje te gaan, maar ik moest veel werk inhalen omdat ik te laat was begonnen en nog moest wennen aan het systeem.

Het schoolwerk was net zoals op de Geert Groote school uit zielloze boeken waardoor het niet leuk, niet inspirerend en saai was! Daardoor werd school heel vermoeiend en zwaar voor mij, waardoor ik snel ziek werd en vaak s’avonds niet goed kon inslapen door het idee de volgende dag naar school te moeten. Uiteindelijk had ik er, op zijn zachtst gezegd, genoeg van en besloot ik gewoon maar thuis te blijven. Niet zomaar natuurlijk, ik heb veel gepraat met mam, pap en de schooldirectrice Channah Nihom. Wat ze ook zeiden het hielp niet, het lag immers niet zozeer aan mij dat ik niet meer naar school ging, maar, in mijn geval, hoewel ik ook denk dat het voor alle kinderen fijner zou zijn als er op echte vrije school manier les gegeven zou worden, meer aan het schoolwerk dat mij verplicht werd te maken!!!

De enige die dit scheen te begrijpen was pap en hij was dan ook de redder in nood door een eigen school te starten. Het begin van de Willehalm Academie was een feit!

 

II. Het verloop van de Willehalm Academie

 

Mijn normale schooldag ziet er meestal ongeveer zo uit:

Ik sta ’s ochtends altijd om ongeveer acht uur op, ontbijt meteen en maak me daarna klaar om naar de Willehalm Academie te gaan, waar ik om negen uur moet zijn. Eenmaal daar beginnen we na even bijgepraat te hebben met het lezen van de maanddeugd waarna we wat warming-up/wakker word oefeningen doen en ik (toen het nog zomer was en goed weer) wat ging joggen. Dat alles neemt gemiddeld ongeveer drie kwartier in beslag. Daarna gaan we meestal een arbeidersvoordracht lezen, waar we ongeveer een uur mee zoet zijn. Als we daar mee klaar zijn ging ik in de bepaalde periode leren uit een Engels boek, de “Holy Grail across the Atlantic” voor de reis naar Canada en de  De Da Vinci Code” na de reis naar Canada. Nog later ging ik vaak aan de Willehalm website werken (www.willehalm.nl/) als onderdeel van het stage lopen op het Instituut. In dat kader heb ik ook vele uitgeversklusjes gedaan, zoals boekjes opsturen en drukkers bezoeken etc. Rond half één ga ik terug naar mama om daar te gaan lunchen en mijn tennis voor die dag te regelen, want tennis is ook een deel van de school. Op donderdag ga ik altijd naar instituut Breidablick om daar stage te lopen bij Christiaan Matysen Gerst in de tuin en te leren tuinieren en omgaan met verstandelijk gehandycapten.

 

III. Activiteiten en onderdelen

 

1. De schoolreis naar Canada

Op 1 december 2003 begon ik met het bijhouden van een dagverslagschrift voor school. Dat was tien dagen voordat we naar Canada zouden gaan om bij oma en opa te kunnen zijn. Opa was opgenomen in het ziekenhuis, oma was alleen terwijl opa op sterven lag, nog steeds ligt trouwens, er was dus genoeg reden om er heen te gaan. Pap had al heel lang beloofd dat ik eens een keertje mee kon gaan en nu was het dan zover. Omdat het vliegen, als we alleen tijdens de kerstvakantie naar Canada waren gegaan, veel en veel duurder was, zijn we door de prijs gedwongen een hele maand in Canada te blijven. Daar het dan ook tijdens schooltijd kwam maakte we er gewoon een soort schoolreisje van. In Canada en ervoor heb ik zeer uitgebreid geschreven over wat ik allemaal beleefde.

Hier een korte samenvatting: We hebben de reis natuurlijk zeer goed voorbereid. Ik heb met hulp van mam een heel mooi lampje gemaakt als kerstcadeau voor oma daar ben ik in totaal wel ongeveer een volle dag mee bezig geweest en oma vond het heel leuk. Ik heb behoorlijk veel geknutseld toen want we vierden ook nog sinterklaas. Het was echt een hele drukke tijd vlak voor we naar Canada gingen: voorbereiden, stage Willehalm Instituut, verslag bijhouden, tennis en nog veel meer. De vlucht naar Canada was voor mij heel spannend want het was de eerste keer dat ik ging vliegen. We vlogen met British Airways dus ik kon meteen mijn engels oefenen waar we heel veel aandacht aan hadden besteed tijdens onze school. Het duurde allemaal heel lang want we moesten overstappen in Londen en moesten daar natuurlijk weer een heleboel uurtjes wachten. Na een ontzettend vermoeiende en lange reis zijn we goed aangekomen in Canada. Ik schrijf hier alleen alles wat we tot betrekking van school in Canada hebben gedaan, de familie dingen probeer ik zoveel mogelijk op de achtergrond te houden. Aan taal en geschiedenis hebben we veel gedaan door dat we een engels boek lazen The Holy Grail across the Atlantic wat onder meer gaat over de stichting van Montreal als toevluchtsoord voor de zgn. Graalfamilie en over ontdekkingsreizigers in Canada die veelal in dienst zouden staan van deze Graalfamilie.

Ook zijn we met veel engels sprekende mensen omgegaan en spraken we engels tegen alle fransen. We hebben ook twee keer een site-seeing tour gemaakt: één keer door Montreal en één keer naar Quebec City. Bij beide busritten hadden we een goede gids, die ons veel vertelde over de geschiedenis en over allerlei bijzonderheden van verscheidene plekken in het Engels en Frans natuurlijk maar mijn engels was toen al zover gevorderd dat ik het zonder enige moeite kon verstaan, niet dankzij de Engelse lessen op het Montessori Lyceum overigens. Het vormde trouwens geen enkel probleem om me in het Engels verstaanbaar te maken, sterker nog vaak merkte men niet eens dat Engels niet mijn natuurlijke taal was! We zijn in Canada ook verder gegaan met het lezen van Arbeidersvoordrachten van Rudolf Steiner. We hebben zeven voordrachten gelezen uit het boekje Beelden van de evolutie die een prachtige beeld geven van de ontstaansgeschiedenis van de aarde. Ook zijn we natuurlijk doorgegaan met het lezen van de Deugden elke ochtend. Zelfs het stage lopen bij het Willehalm Instituut ging gewoon door, want daar heb ik in Canada ook nog verscheidene dingen voor gedaan. We kunnen dus gerust zeggen dat het geen snoepreisje was.

    

2. Het tenniskamp in Hilversum

Ik ben in de lente van dit jaar (2004), om precies te zijn van drie tot zeven Mei, ook nog naar een intensief en prijzig tenniskamp geweest van Jacco Elting en Paul Haarhuis in het Tulip Tennis Center in Hilversum. En dat is niet zomaar een tenniskamp maar eentje waar je vier uur tennisles per dag krijgt, van niemand minder dan Alex Rijnders, elke dag bezocht wordt door een topper; Jacco Elting op maandag en woensdag, Jan Siemerink als vervanger voor Paul Haarhuis op dinsdag en vrijdag, en als speciale gast op donderdag John van Lottum. Jacco Elting en Jan Siemerink gaven ons op elke dag dat ze er waren nog een tijd les ook!

 

3. De lessen Frans met Judith Israëls

Ik heb ook al sinds januari of februari franse les van Judith Israëls, een vriendin van mijn moeder en bevoegde lerares Frans, wat ze op een hele leuke manier geeft door middel van Franse stripboeken (Asterix en Obelix). Ik heb één keer in de week ± 2 lesuren van haar.

 

4. Cybersoek

Vanaf januari 2003 krijg ik een soort webdesign cursus bij Cybersoek (samen met een groep jongens) in de Borneostraat. Zo heb ik daar ook een kleine eigen tennis website gemaakt www.cybersoek.nl/catch2 en daardoor redelijk goed geleerd om met de programma´s Dreamweaver en Adobe Photoshop om te gaan. Dat was vorig jaar (2003) op vrijdag van twee tot vier en dit jaar op dinsdag van twee tot vier. Dit schooljaar (2004) heb ik een wandelroute voor de I-mode in de Arlesheimer Hermitage in Zwitserland gemaakt, dat volgens het boek van Werner Greub Willem van Oranje, Parzival en de Graal, het centrale graalgebied Munsalvaesche in de 9de eeuw is geweest: www.talktomenl.nl/onderwijs/cybersoek/internet/internetversie.html en voor de I-mode versie www.talktomenl.nl/onderwijs/cybersoek.

 

5. Alle tennisactiviteiten

Ik heb ook heel veel getennist natuurlijk, normaal gesproken elke dag! Veel privé lessen gehad van Jim Pramana en competitie gespeeld in een leuk team van de tennisclub De Meer met jongens en meisjes van ongeveer mijn leeftijd (we zijn nog kampioen geworden ook). Ik heb ook veel tennistoernooien gespeeld in de zomervakantie en veel mensen leren kennen. Verder ben ik ook op tenniskamp geweest, maar daar heb ik al over verteld in hoofdstuk 2.

 

6. Stage bij Instituut Breidablick

Elke donderdag ga ik, zoals al staat vermeld in Mijn normale schooldag, naar het zorgcentrum: Instituut Breidablick. Daar werk ik in de tuin samen met verstandelijk gehandycapten wat soms best wel een moeilijke opgave is. Ik vind dat best leuk vooral ook omdat het leuk is om te zien hoe Christiaan Matysen Gerst (tuinman en begeleider) omgaat met de bewoners en hoe hij ze aan het werk zet.

 

7. Gesprekken met psychologen, leerplichtambtenaren etc.

De weg die ik ben gegaan, door niet meer naar school te gaan, was niet makkelijk; ik heb tig aantal gesprekken gehad met psychologen, leerplichtambtenaren, jeugdzorg mensen en ben zelfs twee maal bij justitie uitgenodigd. Bij de tweede en laatste van deze uitnodigingen deden ze echt raar. Het verhaal is zo: voor de zomervakantie van 2004 kwam ik voor het eerst bij “Justitie in de buurt”. Toen hebben we afgesproken dat ik per 1 september (2004) op een erkende school zou zijn ingeschreven en die ook zou bezoeken, verder hebben ze mij de maatregel “Hulp en steun” opgegeven voor een half jaar (tot 28 februari 2005). Het moge duidelijk zijn dat ze heel stipt de regels volgden, want op 15 maart ’05 word ik zestien en ben ik nog maar één dag per week leerplichtig, ze zaten dus ontzettend moeilijk te doen. Maatregel “Hulp en steun” houdt in dat ik ongeveer ééns in de twee weken een gesprek zou moeten hebben met de jeugdreclasseerster van  om mij te helpen te aarden op mijn nieuwe school.

Nou was het geval dat ik per 1 september niet stond ingeschreven op een officiële school, maar nog steeds les kreeg op de Willehalm Academie van mijn vader. Maar ik had wel begin september het kennismakinggesprek met de vervangster van mijn jeugdreclasseerster (met de originele had ik vlak voor de vakantie nog een kennismakingsgesprek gehad, maar ze was op zwangerschapsverlof gegaan). Dat gesprek waar ik alleen met mijn moeder heen was gegaan verliep slecht, zelfs mijn moeder vond haar naderhand een beetje een b…. We hadden haar geprobeerd uit te leggen dat het niets uitmaakte of ik naar Iederwijs zou gaan of niet. Iederwijs is een nieuw soort school in Nederland waar kinderen alles mogen doen wat ze maar willen, behalve natuurlijk elkaar pijn doen etc. Daar je daar mag doen wat je maar wil, had ik ervoor gekozen om alle dingen te doen die ik nu ook doe. Iederwijs is alleen erg duur (200 euro per maand) omdat het niet gesubsidieerd wordt door de overheid. Die mevrouw luisterde alleen niet naar rede en zou de zaak terugsturen naar justitie, waarvan we vervolgens lang niets hoorde, totdat we weer een brief kregen van jeugdzorg. Die “b…” was plotseling opgehouden met werken bij jeugdzorg en er wachten mij weer een nieuw kennismakingsgesprek met haar vervanger (nr. 3).

Deze mevrouw Esther Nicolai luisterde tenminste wel naar ons en nam het besluit om gewoon elke twee of drie weken met mij te spreken en te kijken of het allemaal wel goed met mij ging en te onderzoeken of ik wel genoeg leerde bij de Willehalm Academie. Helaas werd ze teruggefloten door justitie, die een “stagnatie” gesprek met mij en m’n ouders wilden. Eerst kregen we een zeer dwingend klinkende brief en daarna kwam de politie ook nog bij ons aan de deur om dezelfde brief nog een keer persoonlijk aan mij te geven, zodat ik niet niet zou kunnen komen opdagen, met de smoes dat ik de brief niet ontvangen had. Dit sloeg eigenlijk helemaal nergens op, want ik was nog nooit niet komen opdagen voor een gesprek. Daarnaast kwam nog het geval dat ik niet thuis was toen de politie aan de deur kwam. Mijn moeder deed voor ze open, twee politie dames vroegen haar of haar “zoontje” thuis was. Nou ben ik tegenwoordig groter dan mijn moeder en dat vertelde zij hun, plus dat ik die avond wel thuis zou zijn. Die avond komen ze weer aan de deur maar deze keer hebben ze een man meegestuurd, misschien om dit uit de kluiten gegroeide zoontje, als dat nodig zou blijken te zijn, in bedwang te kunnen houden?! We hebben ons suf gelachen!

Gelukkig viel het gesprek met justitie reuze mee in tegenstelling tot wat dit merkwaardige voorval zou doen vermoeden.

We dachten er al een tijdje over of het misschien toch niet beter zou zijn om maar naar Emmen op de Vrije Michaelschool te gaan. Nou kreeg dat idee nu toch bijval van mensen uit het (echt vrije) vrije school bovenbouw project. Dus zijn we na het ontvangen van die (door politie afgeleverde) brief gaan emailen met de leraar Luc Angevaaren daar en ik zou voor de kerstvakantie wel een week op proef kunnen komen. De eis van justitie daarna was dat ze binnen twee weken wouden horen wanneer ik daar op proef zou gaan en dat ik per 1 januari moet zijn ingeschreven op een erkende school anders zou ik en ook mijn vader voor de kantonrechter moeten verschijnen.

Hierdoor zal ik hoogstwaarschijnlijk toevallig precies een jaar na de oprichting van de Willehalm Academie stoppen en naar Emmen overgaan.

Het is eigenlijk erg grappig dat alle gesprekken met de psychologen en ambtenaren ook deel zijn geworden van de Willehalm Academie. Zij hebben mij namelijk geleerd om rustig mijn verhaal uit de doeken te kunnen doen, waardoor ik nu waarschijnlijk zelfs rustig mijn verhaal aan een journalist zou kunnen vertellen, zonder mij al teveel op te winden!

 

 



[1] Voor de ontstaansgeschiedenis en werkzaamheden van het Willehalm Instituut zie de aanhang van het boekje de Deugden en de willehalm website.